(Al-quran
dan Hadis sebagai sumber sains,Teknologi dan Kejuteraan)
NAMA PENSYARAH: PUAN RINA FAKHIZAN BINTI MOHAMAD SUKRI
Bil
|
Nama
|
NO.Pendaftaran
|
1
|
AHMAD
AIMAN BIN ABU BAKAR
|
02DEE15F2009
|
2
|
AHMAD
SYAMIL BIN ZUHARI
|
02DEE15F2017
|
3
|
MOHAMAD
NOR FIKRI BIN ABDULLAH@HASSIM
|
02DEE15F2001
|
4
|
MOHAMAD
ASYRAF BIN HASHIM
|
02DEE15F2011
|
5
|
MUHAMMAD ARIF BIN ABAS
|
02DEE15F1036
|
Pengenalan
Sains dan teknologi serta fakta-fakta saintifik
seperti proses kejadian alam semesta dan proses kejadian manusia telah
terkandung di dalam al-Quran dan hadis. Istilah-istilah yang diguna pakai dalam
alam tabii,antaranya ialah istilah kosmos. Kosmos dalam Islam meliputi makluk
rohaniah yang tidak dapat dikaji secara pengajiaan saintifik sehingga istilah
ini melahirkan ilmu kosmologiyang membicarakan tentang asal usul alam, anatomi
alam, penciptaan dan kesudahan alam, struktur dan perlembagaan alam serta
matlamat dengan penciptaan alam. Ilmu kosmologi dalam islam akan mengaitkan
alam dengan penciptanyya. Kandungan nya dan para penghuninya, merangkumi isi
seluruh kandungan bumi dan penghuninya, serta segala yang berada antara langit
dan bumi.
FAKTA-FAKTA
SAINTIFIK DALAM AL-QURAN.
Fakta-fakta
saintifik yang terdapat di dalam al-quran adalah berkisarkan mengenai proses
kejdian alam tabii, peredaran orbit mengelilingi matahari, penciptaan langit,
kejadian siang dan malam serta pembetukan awan dan hujan.
Alam
tabii yang dijelaskan dalam al-quran adalah mengenai alam yang diciptakan dan
dilengkapi dengan segala sifat, hukum, undang-undang dan fenomena yang tertentu
oleh Allah S.W.T. kejadian alam tabii menunjukkan bahawa alam tidak wujud
secara semula jadi tanpa penciptannya , ada permulaan dan ada pengakhiran nya
serta bukti ketuhanan itu sendiri.
Proses Kejadian Alam Tabii
Istilah-istilah
yang sering diguna pakai untuk alam tabii Kosmos (Cosmos) yang bermaksud tertib,
harmoni, peraturan, dan perhiasan. Kosmos juga bermaksud satu sistem yang
tersusun secara harmoni dan istilah kosmos dalam Islam meliputi makluk rohaniah
yang tidak dapat dikaji menerusi pengajian saintifik dan emprikal.
Ilmu
kosmologi lahir atas tujuan membicarakan tentang asal usul alam,struktur atau
perlembagaan alam, penciptaan dan kesudahan alam serta matlamat penciptaan
alam. Ilmu kosmologi dalam islam mengaitkan alam dengan penciptanya. Alam tabii
meliputi seluruh langit dan isi kandungannya serta penghuninya ,bumi dan
seluruh isi kandungannya serta penghuninya ,dan juga segala yang berada di
antara langit dengan bumi seperti yang dijelaskan melalui firman Allah SWT
dalam surah Fussilat:
“kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan
kami di merata-rata tempat(dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri
mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa al-quran adalah
benar. Belumkah ternyata kepada mereka
kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa tuhanmu mengetahui dan
menyaksikan tiap-tiap sesuatu?”
(surah fussilat 41:53)
(surah fussilat 41:53)
Fenomena alam tabii di dalam al-quran.
1.Alam
ini dijadikan oleh pencipta dan bukan terjadinya dengan sendiri.
a) Firman Allah dalam surah al-baqarah:
Maksudnya:
Maksudnya:
“Allah
jualah yang menciptakan langit dan bumi( dengan segala keindahannya); dan
apabila ia berkehendak( untuk menjadikan) suatu, maka ia hanya berfirman
kepadanya: jadilah engkau! Lalu menjadilah ia.”
(surah al-baqarah 2:117)
(surah al-baqarah 2:117)
b)Firman Allah
dalam surah al-furqan
Maksudnya:
“tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala
yang ada di antara keduanya, dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas
arasy, ialah ar-rahman (tuhan yang maha pemurah); Maka bertanyalah akan hal itu
kepada yang mengetahuinya.”
(surah al-furqan 25:59)
(surah al-furqan 25:59)
2.
Peredaran Bumi dalam orbitnya mengelilingi matahari.
Allah SWT sentiasa menyebut ayat dalam al-quran mengenai kejadian langit
dan bumi agar menjadi iktibar dan teladan kepada manusia dan mengambil ibrah(pengajaran).
Kalimah langit telah disebut berulang-ulang kali dalam al-quran, iaitu sebanyak
310 kali.keadaan ini menunjukkan bahawa alam ini dan seluruh isinya bergerak
dalam paksinya seperti yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. menurut fakta sains,
planet bumi ini berpusing atas paksinya, iaitu satu pusingan dalam masa 24 jam
dan dalam masa yang sama, bumi bergerak menurut orbit berpusing mengelilingi
matahari. Setiap pusingan orbitnya, bumi mengambil masa selama 365 hari dan 6
jam.
a)Firman Allah s.w.t dalam surah al-naml:
Maksudnya:
“dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya
tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergerakanya awan;
(demikianlah) perbuatan Allah yang telah membuat tiap-tiap sesuatu dengan
serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya ia amat mendalam pengetahua-nya
akan apa yang kamu lakukan.”
(surah al-naml 27:88)
(surah al-naml 27:88)
b)Firman Allah s.w.t dalam surah al-anbiya’:
Maksudnya:
“dan dialah (tuhan) yang telah menjadikan malam dan
siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat
edaran masing-masing(di angkasa lepas).”
(surah al-anbiya’ 21:33)
(surah al-anbiya’ 21:33)
3.
Penciptaan langit
Allah s.w.t telah mencptakan langit langit dan meniggikan dan juga
telah menyempurnakan penciptaan-Nya daripada unsur-unsur dukhan(asap). Juzuk-juzuk
yang terdiri daripada jirim dukhan telah menjadikannya kuat dan kukuh dan
kemudiannya menjadi berlapis-lapis. Kemudian daripada unsur dukhan itu
terbentuknya gugusan bintang-bintan dan planet. Firman Allah swt dalam surah
Fusilat:
Maksudnya:
“kemudian ia menunjukkan kehendak-nya ke arah
(bahan-bahan) langit sedang langit itu masih berupa asap; lalu ia berfirman
kepadanya dan kepada bumi:”turutlah kamu berdua akan perintahku, sama ada
dengan sukarela atau dengan paksa!” keduanya menjawab:”kami berdua sedia
menurut-patuh dengan sukarela.”
(surah fussilat 41:11)
(surah fussilat 41:11)
Al-quran telah menggambarkan kepada kita tentang keadaan langit
yang membuktikan tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj iaitu Nabi Muhammad saw
merentasi langit melalui pintu-pintu yang dijaga oleh para malaikat. Firman
Allah dalam surah qaf.
Maksudnya:
“maka apakah mereka tidak melihat akan langit yang ada
di atas mereka, bagaimana kami meninggikannya dan menghiasinya dan langit itu
tidak mempunyai retak-retak sedikitpun.”
(surah Qaf 50:6)
(surah Qaf 50:6)
4.Proses pembetukan awan dan terjadinya hujan.
Pembetukan awan merupakan slah satu
proses pemeluwapan (proses pertukaran daripada wap kepada cecair). Proses ini
amat penting dalam proses pembetukan awan yang akan menghasilka hujan. Melalui
prosessemula jadi inilah, cara utama untuk air yang tersejat kembali ke muka
bumi. Awan akan terbentuk di atmosfera apabila udara yang mengandungi wap air
bergerak ke permukaan ats atmosfera, seterusnya membeku dan sejuk.
Matahari akan memanaskan udara di
sekitar permukaan bumi. Ha ini menyebabkan udara tersebut menjadi lebih ringan
dan naik ke kawasan yang lebih sejuk. Apabila suu semakin randah, proses
kondensasi lebih banyak berlaku. Seterusnya,
pembetukan awan di atmosfera semakin meninkat. Hujan terjadi dalam tiga tahap,
iaitu melalui pembetukan angin, pembetukan awan dan hujan.
Pada
tahap pertama(pembetukan angin), sejumlah besar gelembung udara terbentuk
disebabkan oleh buih-buih di lautan secara terus-menerus pecah dan menyebabkan
molekul air dihamburkan ke atmosfera. Kemudiannya, molekul (aerosol) ini naik
ke atmosfra. Aerosol berfungsi untuk memerangkap air, kemudian membentuk titik
awan dengan mengumpulkan wap-wap air di sekitarnya dan seterusnya naik dari
lautan sebagai titisan-titian kecil.
Tahap kedua(pembetukan awan) iaitu
terbentuk dari wap-wap air yang mengembun di sekitar Kristal garam atau molekul
debu di udara. Hal ini kerana titisan air di awan sangat kecil(dengan anggarn
diameter 0.01-0.02 mm), awan menyelubungi atmosfera hingga seluruh atmosfera hingga
seluruh atmosfera tertutup oleh awan. Tahap ketiga(turunnya hujan)iaitu molukul
air yang mengandungi Kristal garam dan molekul debu akan bertambah tebal dan menjadi
semakin berat seterusnya membentuk
titisan hujan. Titk-titik air dari awan
itu yerus jatu ke bumi sebagai hujan kerana titik-titik air itu mrnjsdi lebih
berat daripada udara.
Firman allah
swt dalam surah al-nur:
Maksudnya:
“tidakkah Kamu melihat
bahawa Allah menggerakkan awan, kemudian mengumpulkan antaranya kemudian dia
menjadikannya bertindih-tindih, maka kamu akan melihat hujan keluar dari
celah-celahnya dan Allah juga menurunkan air dari langit iaitu dari
gumpalan-gumpalan awan seperti gunung-gunung.”
(surah al-nur 24:43)
(surah al-nur 24:43)
5.Menjelaskan mengenai wujudnya kejadin siang dan malam.
Kejadian siang dan malam
telah diceritakan dalam al-quran dengan kisan yang mendalam. Mengikut mata
kasar manusia bahawa siang akan mendahlui malam dan malam akan mendahlui siang.
Tetapi di dalam al-quran menyatakan siang bukan mendahlui malam dan malam tidak
mendahlui siang. Banyak surah yang menceritakan tentang peristiwa kejadian
siang dan malam.
Maksudnya:
“sesungguhnya tuhan kamu
ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu dia
bersemayam di atas arasy . dia menutupkan malam dengan siang yang mengikutinya
dengan cepat dan (diciptakan-nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang,
(masing-masing) tunduk kepada perintahNYA . ingatlah hanya milik Allah urusan
menciptakan dan memerintah. Maha suci Allah. Tuhan semesta alam.”
(surah al-a’raf 7:54)
(surah al-a’raf 7:54)
Maksudnya:
“Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang itu dan
pada apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, benar-benar terdapat
tanda-tanda (kebesaran-Nya) bagi orang yang bertakwa.”
(Surah Yunus 10:6)
(Surah Yunus 10:6)
6.Fenomena berlakunya hujan.
Maksudnya:
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan
(pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang berlayar di laut
dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada)
air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya
tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta ia biakkan padanya dari
berbagai-bagai jenis binatang; dekian juga (pada) peredaran angina dan awan
yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi;
sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan
Allah kekuasaan-Nya,kebijaksaan-Nya, dan keluasanrahmat-Nya) bagi kaum yang
(mahu) menggunakan akal fikiran.”
(Surah Ali-Imran 3:164)
(Surah Ali-Imran 3:164)
Maksudnya:
“Dan (Dialah) yang menurunkan hujan dari menurut
sukatan yang tertentu, lalu Kami hidupkan dengan hujan itu negeri yang kering
tandus tanahnya. Sedemikian itulah pula kamu akan dikeluarkan (hidup semula
dari kubur).”
(Surah al-Zukhruf 43:11)
(Surah al-Zukhruf 43:11)
7.kejadian matahari dan fakta mengenai matahari.
Menurut al-quran, langit dan
bumi pernah dicantumkan kemudiannya dipisahkan oleh allah. Fenomena ini telah
berlaku disebabkan satu tenga yang besar telah memecahkannya. Matahari berputar
mengikut paksinya kira-kira 25 hari untuk melengkapi satu pusingan. Pergerakan
plenet lain mengelilingi matahari adalah satu kejaipan yang tidak dapat
difikirkan oleh manusia.
Maksudnya:
“Dan apakah orang yang kafir tidak mengetahui
bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah bercantum, kemudian Kami
pisahkan antara keduanya. Dan daripada air, kami jadikan segala sesuatu yang
hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?”
(Surah al-Anbiya’21:30)
(Surah al-Anbiya’21:30)
Maksudnya:
“Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan
siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di
tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).”
(Surah al-Anbiya’21:33)
(Surah al-Anbiya’21:33)
Fakta-fakta tentang kejadian manusia.
Mengikut fakta sains,
tubuh badan manusia mengandungi unsur-unsur sama seperti tanah, tetapi berbeza
dari segi sukatannya. Oksigen(4500 gram) hydrogen(800 gram) kalsium(1000 gram)
kabrit(175 gram) sodium(105 gram) klorin(140 gram) ferum(4 gram) iodie(0.3
garam) dan magnesium(0.02 gram). Manusia dijadikan daripada tanah dan akan
dikembali ke tanah. Dalam al-quran ada menyebut tentang kejadian manusia adalah
sebaik baik kejadian.
Maksudnya:
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam
bentuk yang sebaik-baiknya.”
(Surah al-Tin 95:4)
(Surah al-Tin 95:4)
1.Penciptaan dan kejadiaan nabi Adam a.s.
Bentuk kejadian Nabi Adam a.s. adalah mengikut bentuk seperti
pada awal mulannya ia dicipta dan bukan berubah mengikut peredaran masa dan
zaman. Allah menjelaskan dalam al-quran bahawa kejadian rupa bentuk Nabi Adam
a.s. adalah sebaik-baik kejadian.
Maksudnya:
“Dan dialah (pula) yang menciptakan manusia daripada
air, lalu dia jadikan manusia itu (mempunyai) keturunan dan masaharah (hubungan
keluargaan yang berasal daripada perkahwinan seperti menantu) dan tuhanmu adalah
maha kuasa”.
(Surah al-Furqan 25:54)
(Surah al-Furqan 25:54)
Maksudnya:
“Allah berfirman: Apakah yang menghalang mu untuk
bersujud (kepada Adam) pada waktu Aku menyuruhmu ? Iblis menjawab: Aku lebih
baik daripada dia. Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan dia Engkau
ciptakan daripada tanah”.
(Surah al-A’raf 7:12)
(Surah al-A’raf 7:12)
2. Penciptaan Hawa.
Maksudnya:
“Hai sekian manusia! Bertakwalah kepada tuhanmu yang
telah menciptakan kamu dari diri yag satu(Adam dan (Allah) menciptakan
pasanganya(Hawa)dari (dirinya) dan dari keduanya Allah mengembang biakan lelaki
dan perempuan yang banyak. Bertakwlah kepada Allah yang dengan nama-ya kamu
saling memeinta dan peliharalah hubngan kekeluargaan. Sesunguhnya Allah selalu
menjaga mengawasimu.”
3. Penciptaan zuriat Adam.
Maksudnya:
“Padahal sesungguhnya dia telah menciptakan kamu dalam
beberapa tingkat kejadian”.
(Surah Nuh 71:14)
(Surah Nuh 71:14)
Maksudnya:
“Bukankah kami telah menciptakan kamu daripada air
yang hina (air mani)”.
(Surah al-Mursalat 77:20)
KESIMPULAN
Kesimpulannya,Islam menerima teknology yang memberi manfaat. Tetapi Islam juga menolak teknologi yang membawa kerosakan berdasarkan etika dan prinsip Islam.
(Surah al-Mursalat 77:20)
KESIMPULAN
Kesimpulannya,Islam menerima teknology yang memberi manfaat. Tetapi Islam juga menolak teknologi yang membawa kerosakan berdasarkan etika dan prinsip Islam.
No comments:
Post a Comment